7 tips voor een betere nachtrust

7 tips voor een betere nachtrust

Slapen is net zo belangrijk voor je lichaam als eten en drinken. Daarom deel ik vandaag een aantal handige tips voor een betere nachtrust. Tips om beter (en meer) te slapen zijn altijd welkom. Toch? πŸ˜‰

1. Drink een kalmerende kop thee
Met een kalmerende kop thee komt je lichaam alvast in de ‘slaapstand’ en val je makkelijker in slaap. Ik ben dol op gigantische koppen thee (en de mokken/bekers waar ze in zitten), maar vlak voor het slapen is het niet verstandig om uit een joekel van een beker te drinken. Ik zou dus een kleine beker pakken, zodat je slaap niet wordt verstoord door een volle blaas. Drink de thee zo’n 1 of 2 uur voordat je gaat slapen.

Tip: Ik gebruik de sleepy time thee, maar er zijn veel verschillende soorten avond thee, dus kijk gewoon welke je het lekkerst vindt.

2. Leg je telefoon weg
Voordat je in slaap valt, maakt je lichaam automatisch de lichaamseigen stof melatonine aan. Hierdoor komt je lichaam vanzelf in slaapstand en val je makkelijker in slaap. Als je ’s avonds nog met je telefoon in bed ligt, wordt het aanmaken van deze stof door het felle scherm verstoort. Hierdoor val je moeilijk in slaap en is de kans groot dat je ligt te woelen. Leg je telefoon daarom minimaal een uur voordat je gaat slapen al weg.

Tip: Kun je het echt niet laten om nog op je telefoon te zitten? Zet je scherm dan op nachtstand en schuif de felheid van je scherm naar de laagste stand.

3. Geen geluiden
Zet je telefoon op trillen en op stil, zodat je niet midden in de nacht wakker wordt door een appje of eventuele andere meldingen die je hebt ingesteld. Ben je iemand die juist met geluid in slaap valt? Wie weet is ASMR dan iets voor jou.

4. Lees een boek
Een boek lezen voor het slapen gaan zorgt ervoor dat je jouw hoofd leeg maakt. De kans is groot dat je vanzelf langzaam in slaap valt als je nog aan het lezen bent. Dan hoef je alleen nog maar je boek weg te leggen en je om te draaien. Of in mijn geval legt Albert mijn boek vaak genoeg weg. Slaap lekker! πŸ˜‰ Weet je niet wat je wil lezen? Ik schreef laatst een artikel over 5 romantische feelgood boeken.

5. Zet je raam op een kier
Een frissere slaapkamer zorgt voor een betere nachtrust omdat je dan lekker onder de dekens kunt liggen zonder dat je het warm hebt of ligt te zweten. Zet je raam dus lekker open en laat die frisse lucht naar binnen! Zo kun je lekker doorslapen en wordt je niet midden in de nacht wakker doordat je het te warm hebt. Slaap je liever met het raam dicht? Zet hem dan een uur voordat je naar bed gaat open en doe hem dicht wanneer je gaat slapen, zodat je toch in een afgekoelde slaapkamer kan slapen.

6. Neem een warm bad of douche
Mij helpt het altijd als ik een warme douche neem voor het slapen gaan (vaak heb ik daarvoor dan gesport). Met een lekkere douchegel is het echt een verwennerij en stap ik rozig uit de douche vandaan en kruip ik zo door naar m’n bed. Heerlijk!

7. Slaap in een goed bed

Elke avond dat je gaat slapen stap je in jouw bed. Ik hoef je dan ook niet te vertellen hoe belangrijk een bed is voor je nachtrust. Hij moet niet alleen heerlijk liggen, maar ook voldoende ondersteuning geven aan je lichaam. Met een boxspring zit je altijd goed. Past deze niet in je slaapkamer, dan kan je altijd nog voor een twijfelaar kiezen. Beddenplein heeft overigens hele betaalbare bedden, mocht je hier naar op zoek zijn.

Wat zijn jouw beste tips om lekker in slaap te vallen? Laat het me in de reacties weten. <3

 

Share:

3 Reacties

  1. 14 juni 2020 / 12:09

    Ons raam staat eigenlijk altijd op een kier, maar ik slaap eigenlijk altijd redelijk snel.
    Mijn man heeft maar een paar seconde nodig haha, ik moet daarentegen altijd nog 10x draaien voor ik ”goed” lig. met 1 been opgetrokken tot aan mijn arm haha..

    Verder vind ik lezen voor het slapen ook echt heerlijk, ik doe het alleen te weinig. Toch blijf je altijd te lang op je mobiel zitten.

    • Eveline
      Auteur
      7 juli 2020 / 10:09

      Dank je wel Heidi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?