Het meisje in de trein – Paula Hawkins

Het meisje in de trein is een thriller van schrijfster Paula Hawkins. Het heeft lang in de bestsellerlijst gestaan waardoor ik natuurlijk wel erg benieuwd was geworden naar het boek.

Zoals de titel van het boek doet vermoeden begint het boek ook echt met een meisje in de trein. Haar naam is Rachel en ze reist elke dag met dezelfde trein van en naar haar werk. De meeste treinreizigers zullen zich wel in haar kunnen herkennen, want Rachel staart lekker uit het raam en laat haar gedachten daarbij de vrije loop.

De trein stopt vaak voor een rood sein waardoor de trein enige tijd stilstaat naast een rij huizen waarvan de tuinen grenzen aan het spoor. In één van die huizen heeft ze gewoond, maar omdat die gedachte haar pijn doet kijkt ze daar liever niet naar. Dat behoort tot het verleden.

Ze kijkt wel graag twee huizen verder omdat daar -in haar gedachten- een leuk koppel woont. Ze zitten vaak samen in de tuin te ontbijten wanneer ze met de trein langs rijdt. Rachel fantaseert er op los wat voor werk ze zouden doen, hoe liefdevol hun relatie is en ze geeft het stel zelfs eigen namen (Jess en Jason). Ze vindt het een perfect stel en hoopt ooit ook zo’n liefdevolle relatie te hebben. Haar ex-man Tom heeft haar namelijk verlaten voor een andere, mooiere vrouw genaamd Anna, waarmee hij nu een kindje heeft. Hetgeen Rachel als geen ander wilde hebben met Tom! Doordat het niet lukte om zwanger te raken werd ze depressief en begon ze te drinken.

Op het moment dat je kennis maakt met Rachel merk je ook dat ze erg instabiel is. Ze blijft naar de alcohol grijpen ook al heeft het haar leven verwoest en ze heeft verschillende black-outs waardoor ze niet meer weet wat ze gedaan heeft. Hier had ik soms moeite mee omdat ze zichzelf zo kwijt is dat ze geen controle heeft over wat ze doet.. maar Paula brengt op deze manier wel goed in beeld wat een alcoholverslaving met iemand doet.

Op een dag ziet ze Jess vanuit de trein met een andere man. Als later blijkt dat Jess vermist is stapt ze naar de politie, maar ze wordt logischerwijs bestempeld als een onbetrouwbare bron. Ze weet zelf ook niet meer precies wat ze die avond heeft gedaan en hoe langer Jess vermist blijft hoe meer ze aan alles gaat twijfelen. Zou ze zelf in staat zijn om Jess wat aan te doen? Ze had op die avond wel een black out.. En wie is de man met de rode krullen? Heeft hij er wat mee te maken? Had Jess een relatie met haar psychiater? Ze besluit zelf op onderzoek uit te gaan en brengt zichzelf in een levensgevaarlijke situatie..

Wat vond ik van het het meisje in de trein?

Ik moet zeggen dat ik voor 80% van het boek dacht: hm.. Is dit nu zo spannend? Maar toch kon ik het niet wegleggen omdat ik wel benieuwd werd wat er nou allemaal gebeurd was met verschillende personen en wie daar verantwoordelijk voor is geweest. Ook switcht het verhaal tussendoor nog van personage. De ene keer volg je Rachel en de andere keer Anna of Jess. Dit zorgt ervoor dat je het verhaal van verschillende invalshoeken bekijkt. Dit is wel leuk bedacht, maar hierdoor duurt het wel langer voordat je weet wat er nu is gebeurd.

Ik vond het verhaal persoonlijk erg langdradig en op sommige stukken vrij saai voor een thriller. Het is dan ook geen boek waarbij je op het puntje van je stoel zit. De titel van “Thriller van het jaar 2015” vond ik het dan ook persoonlijk niet waard. Helemaal aan het einde van het boek wordt het echter wel spannend omdat er in één keer van alles gebeurd. Je leest de laatste bladzijdes dan in één keer uit.

Eindcijfer: 6

Het meisje in de trein | Paula Hawkins
A.W. Bruna Uitgevers | mei 2015