Recensie: Girl Online van Zoe Sugg

Girl Online – recensie

Girl online is de debuut roman van youtube ster Zoella (Zoe Sugg). Girl online stond al een tijd op mijn wishlist en ik was erg blij toen ik hem ein-de-lijk in de brievenbus kreeg.

Het boek gaat over Penny, een onhandige, Bridget Jones-achtige, schoolgaande tiener die last heeft van paniekaanvallen. Penny heeft het gevoel dat ze niet zichzelf kan zijn. Ze zegt vaak de verkeerde dingen, heeft pluizig rood haar, is onhandig en niet zo knap als haar vriendin Megan. Om toch haar eigen gedachten en gevoelens te kunnen delen besluit ze een blog te beginnen waar ze haarzelf kan zijn. Onder de naam Girl Online kan ze anoniem haar hart luchten en krijgt ze steeds meer lezers die hetzelfde zijn als zij.

Haar beste vriend Elliot –die niet alleen naast haar woont maar ook met zijn kamer aan Penny’s kamer grenst- is natuurlijk één van haar trouwe lezers en weet als enige dat Penny achter Girl Online zit.

Penny’s ouders hebben een weddingplanner bedrijf genaamd ‘To Have and To Hold’ waar je unieke bruiloftsthema’s kunt laten verzorgen. Op een dag staat Penny in de winkel en komt er een stelletje binnen die vraagt of ze hen kunnen helpen. Ze komen helemaal uit Amerika en zouden vóór kerst gaan trouwen, maar hun weddingplanner heeft op het allerlaatste moment afgezegd.

Penny schrijft de gegevens van het stel op en legt de situatie uit aan haar ouders. Omdat het op dat moment wat minder goed gaat met ‘To Have and To Hold’ en het koppel veel voor het verzorgen van de bruiloft willen betalen gaan haar ouders op het aanbod in. De vlucht en het verblijf in het mooie Waldorf Astoria worden zelfs vergoed en Penny’s beste vriend Elliot mag ook nog eens mee! Dit komt Penny goed uit aangezien het 1: een groot avontuur is en 2: haar hele school haar naam weet vanwege een filmpje van haarzelf dat -tegen haar wil in- viral is gegaan. Dit is natuurlijk het begin van een groot avontuur.

In New York blogt Penny over de avonturen die ze daar beleeft en ook over Noah die ze daar ontmoet heeft. Haar lezers zijn natuurlijk erg nieuwsgierig naar Brooklyn Boy -zoals ze hem online noemt- maar is hij wel wie hij zegt dat hij is?

GIrl Online opengeslagen boek

Wat vind ik van Girl Online?

Ik was bang dat het boek voor mij te kinderachtig zou zijn, omdat de hoofdpersoon nog op school zit. Gelukkig vond ik dat niet. Misschien kwam het ook omdat ik het boek in het Engels heb gelezen, dus als je zelf twijfelt lees Girl Online dan in het engels! De thema’s vriendschap, liefde en onzekerheid komen duidelijk aan bod. De situaties waarin Penny zichzelf soms bevind zijn erg grappig en een beetje Bridget Jones-achtig vanwege haar onhandigheid, maar gedurende het boek merk je wel dat Penny groeit en beter met verschillende situaties om kan gaan. Haar beste vriend Elliot heeft zelf ook wat problemen en deze worden verder in het boek duidelijk. Voor wat betreft Noah heb je wel redelijk snel door dat er iets niet pluis is en merk je dat Penny daarin iets naïef is maar dit houd het boek natuurlijk ook wel spannend, want hoe gaat ze er dan achter komen en hoe gaat ze daarmee om?

Als je Zoella’s video’s bekijkt dan merk je wel degelijk overeenkomsten tussen Zoe en Penny. Penny woont -net als Zoella- in Brighton, heeft last van paniekaanvallen en heeft een eigen blog die steeds populairder wordt. Daarnaast gaat Penny’s filmpje viral en leert ze daarmee om te gaan. De blogartikelen die Penny schrijft zijn een super leuke aanvulling op het verhaal en als je net begint met bloggen of er over twijfelt krijg je spontaan zin om hiermee te beginnen!

7

Girl Online | Zoe Sugg
Penguin books UK | november 2014